ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ...

ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ...
ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ...

Παρασκευή 2 Ιουλίου 2010

Οι κινηματογραφικές πρεμιέρες της εβδομάδας


«Αταλάντη»

Το Παρίσι της δεκαετίας του ʽ30



H ταινία με μια ματιά: H Ζυλιέτ, η νεαρή γυναίκα ενός καπετάνιου, εγκαταλείπει το ποταμόπλοιο «Αταλάντη», όπου ζούσε, για να περιπλανηθεί σε ένα γεμάτο πειρασμούς Παρίσι. Ωστόσο η ηρωίδα παραμένει
ερωτευμένη με τον ζηλιάρη σύζυγό της, ο οποίος εξοργισμένος με τη συμπεριφορά της έχει σαλπάρει για άλλα λιμάνια.

Η «Αταλάντη», η αριστουργηματική ταινία που έβαλε τον Ζαν Βιγκό (1905-1934) στο πάνθεον των μεγάλων κινηματογραφιστών, δεν φέρει ολοκληρωτικά τη σφραγίδα του δημιουργού της στις τελικές διορθώσεις και στο μοντάζ. Αυτό το γεγονός όμως δεν μείωσε την αίγλη του τολμηρού για τα ήθη της εποχής του φιλμ που προβάλλεται σε επανέκδοση. Η ταινία, κλασικό δείγμα του γαλλικού ποιητικού ρεαλισμού της δεκαετίας του ʼ30, περιγράφει την εξέγερση μιας νεαρής γυναίκας που αναζητά τη χαρά της ελεύθερης περιπλάνησης.

Σαν την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, η Ζυλιέτ ανακαλύπτει τη σκοτεινή πλευρά του Παρισιού που δοκιμάζεται από την παγκόσμια οικονομική ύφεση, καθώς το κραχ του ʼ29 στις ΗΠΑ δεν είχε αφήσει ανεπηρέαστη την Ευρώπη. Η εγκληματικότητα, το πλήθος των ανέργων και η μοναξιά θαμπώνουν την ονειρική εικόνα της γαλλικής πρωτεύουσας και η ηρωίδα ανακαλεί τις ερωτικές στιγμές με τον σύζυγό της.

Και ο ζηλιάρης καπετάνιος της «Αταλάντης» όμως, δεν μπορεί να ξεπεράσει το πάθος του για την ωραία και ατίθαση συμβία του, παρότι σάλπαρε μακριά της. Ο εκκεντρικός γέρο-λοστρόμος του πλοίου προσπαθεί να ανακαλύψει μια λύση για να φέρει σε επαφή τους δύο πεισματάρηδες ερωτευμένους.

Κατά τη διάρκεια της σύντομης ζωής του, ο Ζαν Βιγκό πρόλαβε να γυρίσει τέσσερις ταινίες, από τις οποίες μόνο η «Αταλάντη» ήταν μεγάλου μήκους. Τα γυρίσματα της θρυλικής ταινίας έγιναν το χειμώνα του 1933-34 και επιβάρυναν τον ήδη καταπονημένο από τη φυματίωση νεαρό σκηνοθέτη. Ο ίδιος κατόρθωσε να δει μόνο την πρώτη εκδοχή του μοντάζ πριν πεθάνει σε ηλικία 29 ετών. Ο πρόωρος χαμός του βύθισε στην απελπισία τη σύζυγό του Ελίζαμπεθ Λιντού-Λοζίνσκα που αποπειράθηκε να θέσει τέλος στη ζωή της.

Οι διανομείς της ταινίας συμφώνησαν να προβάλλουν την «Αταλάντη» υπό τον όρο ότι θα γίνονταν οι περικοπές που ήθελαν οι ίδιοι. Έτσι μια ακρωτηριασμένη εκδοχή του έργου προβλήθηκε το 1934 στο Παρίσι με τον τίτλο «Το ποταμόπλοιο που περνά». Η εμπορική αποτυχία λίγο έλειψε να εξαφανίσει το κύκνειο άσμα του Βιγκό.

Δεκαπέντε χρόνια αργότερα η «Αταλάντη» αποθεώθηκε από τα γαλλικά Σινέ Κλαμπ και άρχισαν οι πρώτες σοβαρές προσπάθειες για την αποκατάστασή της. Στις αρχές της δεκαετίας του ʼ90 στα βρετανικά κινηματογραφικά αρχεία αποκαλύφθηκε μια σπάνια κόπια που έριξε νέο φως στο αρχικό όραμα του σκηνοθέτη, του επονομαζόμενου «Ρεμπό του κινηματογράφου».

Ο μύθος της «Αταλάντης» δεν οφείλεται μόνο στην τραγική και σύντομη ζωή του δημιουργού της, ούτε στην περίεργη αναγέννησή της, αλλά στο συνδυασμό του ωμού ρεαλισμού με ποιητικές και ονειρικές εικόνες.

Οι υποβρύχιες λήψεις που δείχνουν τον απελπισμένο καπετάνιο να αναζητά το φάντασμα της χαμένης του αγάπης, οι αισθησιακές σκηνές με τους δύο χωρισμένους εραστές να αναζητούν ηδονή στις ερωτικές φαντασιώσεις τους αλλά και το τολμηρό κοινωνικό σχόλιο για την όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων στη Γαλλία, συνθέτουν την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα της κλασικής αυτής ταινίας.

Παίζουν οι Μισέλ Σιμόν, Ντίτα Πάρλο, Ζαν Νταστέ, Λουί Λεφέβρ, Ζιλ Μαργκαρίτις. H ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη New Star.



«Έκλειψη»


Ερωτικό τρίγωνο σε σκοτεινό φόντo


H ταινία με μια ματιά: Η Μπέλα διατρέχει και πάλι θανάσιμο κίνδυνο καθώς μια ομάδα από νέα, άπληστα βαμπίρ έχει κυριεύσει το Σιάτλ. Ο Έντουαρντ και ο Τζέικομπ προσπαθούν να ξεπεράσουν τις διαφορές τους και να συνεργαστούν για την προστασία της αγαπημένης τους, η ηρωίδα όμως πρέπει να κάνει την τελική επιλογή της. Στο μεταξύ η προαιώνια έχθρα βαμπίρ και λυκανθρώπων παραμερίζεται μπροστά στο στρατό των «νεογέννητων» βαμπίρ που καθοδηγούνται από τη διψασμένη για εκδίκηση Βικτόρια.

Μετά την Κάθριν Χάρντουϊκ και τον Κρις Βάις, ο Ντέιβιντ Σλέιντ αναλαμβάνει να σκηνοθετήσει το τελευταίο και πιο συναρπαστικό μέρος της τριλογίας. Η Μπέλα δεν καλείται να επιλέξει απλώς ανάμεσα στον Έντουαρντ και τον Τζέικομπ αλλά ανάμεσα σε δύο διαμετρικά αντίθετους κόσμους: από τη μια πλευρά ο σκοτεινός δρόμος των βαμπίρ που θα την αποξενώσει από το γνώριμο περιβάλλον της και από την άλλη, μια αγάπη με λιγότερα διλήμματα και δυσκολίες δίπλα στον Τζέικομπ.

Η ταινία εστιάζει και πάλι στο εφηβικό σύμπαν προσφέροντας σε μεγάλες δόσεις παλιομοδίτικο ρομαντισμό, μυήσεις Σαμανισμού, τηλεπάθεια και στυλιζαρισμένα φλας μπακ στην Αμερικανική Ιστορία. Οι ρυθμοί είναι γρήγοροι, η δράση βρίσκεται σε πρώτο πλάνο, ενώ οι βίαιες σκηνές δεν υπονοούνται, όπως είχε συμβεί στις προηγούμενες ταινίες της σειράς.

Οι άγριες συγκρούσεις μονοπωλούν το δεύτερο μέρος της «Έκλειψης» με ενδιάμεσα ρομαντικά διαλείμματα στην απομονωμένη ορεινή περιοχή όπου βρίσκουν καταφύγιο οι πρωταγωνιστές. Έντονη είναι και η επιρροή του υπερπροστατευτικού πατέρα της Μπέλα, ο οποίος μοιάζει αμήχανος μπροστά στην γυναικεία πλευρά της κόρης του.

Η ηρωίδα εμφανίζεται περισσότερο ώριμη και προβληματισμένη, αναζητώντας μια νέα ταυτότητα για το μέλλον. Ουσιαστικά ενσαρκώνει τη δύσκολη θέση ενός εφήβου που εισέρχεται σταδιακά στην ενηλικίωση και αντιλαμβάνεται πόσο καθοριστικές θα είναι οι επιλογές του για τα επόμενα χρόνια της ζωής του.

Στην περίπτωση της Μπέλα, οι επιλογές αποκτούν το χαρακτήρα τελεσίδικης απόφασης χωρίς περιθώριο υπαναχωρήσεων. Για πρώτη φορά η κοπέλα καλείται να σταθμίσει προσεκτικά τις συνέπειες των πράξεών της με γνώμονα όχι μόνο το ερωτικό πάθος αλλά και τις προσδοκίες της για έναν ευτυχισμένο βίο.

Παίζουν οι : Κρίστεν Στιούαρτ, Ρόμπερτ Πάτινσον, Τέιλορ Λότνερ, Ντακότα Φάνινγκ, Μπράις Ντάλας Χάουαρντ. H ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Odeon.



«The rebound»


Η ζωή μετά το διαζύγιο





H ταινία με μια ματιά: Η σαραντάχρονη Σάντι μετακομίζει στη Νέα Υόρκη μαζί με τα δύο της παιδιά, μετά από ένα επώδυνο διαζύγιο. Εκεί γνωρίζει τον νεαρό Άραμ, ο οποίος μένει στο σπίτι των γονιών του, δεν έχει αποφασίσει για την καριέρα του και προσπαθεί μάταια να ξεπεράσει το χωρισμό του με μια άστατη Γαλλίδα. Η Σάντι κατορθώνει να βρει μια απαιτητική δουλειά στην τηλεόραση και αναθέτει στον Άραμ τη φύλαξη των παιδιών της. Πολύ σύντομα η έλξη μεταξύ τους θα τους οδηγήσει σε μια περίεργη σχέση που όλοι πιστεύουν ότι έχει ημερομηνία λήξεως.

Η ρομαντική κομεντί του Μπαρτ Φρόιντλιχ είναι εμπνευσμένη από τον «Πρωτάρη» του Μάικ Νίκολς και τις νεοϋρκέζικες νευρώσεις του Γούντι Άλεν, ωστόσο δεν κρύβει ιδιαίτερες εκπλήξεις στο σενάριο ή τη σκηνοθεσία.

Ο νεαρός Άραμ, γιος μιας δυσλειτουργικής εβραϊκής οικογένειας, ανακαλύπτει στο πρόσωπο της Σάντι το δικό του σημείο αναφοράς για να τα βγάλει πέρα σε μια εχθρική, αβέβαιη πραγματικότητα. Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η Σάντι η οποία έχει συσσωρεύσει αρκετές απογοητεύσεις τόσο από τον έγγαμο βίο όσο και από τα φλερτ των συνομηλίκων της.

Η πλοκή του έργου συνολικά μοιάζει να έχει ξεπηδήσει από κάποια γυναικεία φαντασίωση: ο Άραμ είναι εκνευριστικά καλοσυνάτος, σπιτόγατος και προστατευτικός, ενώ η Σάντι, πρώην νοικοκυρά χωρίς ιδιαίτερες επαγγελματικές φιλοδοξίες, μετατρέπεται ξαφνικά σε πετυχημένη καριερίστα μόλις αντικρίσει τους ουρανοξύστες της νέας της γειτονιάς…

Ο Φρόιντλιχ επιχειρεί να διακωμωδήσει τις πιο σκοτεινές πλευρές της Νέας Υόρκης που απαιτεί από τους νεοεισερχόμενους τις ικανότητες και την ετοιμότητα ενός κομάντο. Τα ωμά αστεία στο πρώτο μέρος της ταινίας δεν είναι ιδιαίτερα επιτυχημένα, ενώ ο τόνος μετατοπίζεται προς το μελό στις τελευταίες σκηνές. Στα θετικά σημεία του έργου συγκαταλέγεται παρόλα αυτά ο συμπρωταγωνιστής της Κάθριν Ζέτα Τζόουνς, ο Τζάστιν Μπάρθα, ο οποίος μας δίνει μια ενδιαφέρουσα ερμηνεία, με λεπτές ψυχολογικές αποχρώσεις. Πιο μονοδιάστατη η Κάθριν Ζέτα Τζόουνς περνάει σε δεύτερη θέση παρά τη χολιγουντιανή της χρυσόσκονη. Ένας εναλλακτικός τίτλος της ταινίας θα ήταν «η ζωή όπως θα έπρεπε να είναι μετά το διαζύγιο…».

Παίζουν οι: Κάθριν Ζέτα Τζόουνς, Τζάστιν Μπάρθα, Κέλι Γκουλντ, Άντριου Τσέρι, Λιν Γουάιφιλντ, Κέιτ Τζένιγκς Γκραντ, Άρτ Γκαρφάνκελ, Σαμ Ρόμπαρντς.

H ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από την Αudiovisual.



«Η πρώτη σελίδα»

Η «κίτρινη» δημοσιογραφία



H ταινία με μια ματιά: Ο δαιμόνιος δημοσιογράφος Χίλντι Τζόνσον θέλει να παντρευτεί τη νεαρή Πέγκι, να μετακομίσει σε άλλη πόλη και να εργαστεί στον κλάδο της διαφήμισης. Ο εκδότης του όμως ο Γουόλτερ Μπερνς είναι αποφασισμένος να μην αποχωριστεί το δεξί του χέρι. Κι ενώ ο Χίλντι έχει υποσχεθεί στον εαυτό του μια νέα, άνετη ζωή, η επικαιρότητα δεν τον αφήνει να αγιάσει..Ο θανατοποινίτης Έρλ Γουίλιαμς δραπετεύει και ο Χίλντι βρίσκεται στα ίχνη του. Στο μεταξύ η ευκολόπιστη Πέγκι περιμένει μάταια τον καλό της να φανεί…

Στην «Πρώτη σελίδα», ο Μπίλι Γουάιλντερ αξιοποιεί τους κοφτερούς διαλόγους του ομώνυμου θεατρικού έργου των Μπεν Χετς και Τσαρλς Μακ Άρθουρ σατιρίζοντας τον κιτρινισμό του Τύπου. Πρωταγωνιστούν οι Γουόλτερ Ματάου και Τζακ Λέμον που καθιερώθηκαν ως κωμικό δίδυμο σε μια σειρά πετυχημένων ταινιών, όπως στο «Κουλουράκι της τύχης», «Παράξενο ζευγάρι» κ.α.

Η «Πρώτη σελίδα» ενσωματώνει στοιχεία φάρσας, ωστόσο δεν λείπουν και οι δραματικές νότες: ο θανατοποινίτης Ερλ εμφανίζεται ως θύμα των στερεοτύπων του Τύπου και των Διωκτικών Αρχών και η αγαπημένη του αυτοκτονεί μπροστά στα μάτια μιας ομάδας κυνικών δημοσιογράφων. Οι γρήγοροι ρυθμοί της κωμωδίας αντικατοπτρίζουν την ένταση και την πίεση του χρόνου που επικρατεί στα δημοσιογραφικά γραφεία. Στην ταινία δεν λείπουν οι ψυχροπολεμικές νύξεις ενώ η Σούζαν Σάραντον στα πρώτα βήματα της καριέρας της κάνει ένα σύντομο πέρασμα στο ρόλο της Πέγκι.

Πρωταγωνιστούν οι Τζακ Λέμον , Γουόλτερ Ματάου, Σούζαν Σάραντον, Βίνσεντ Γκαρντένια. Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη New Star.



«Ραντεβού στο Παρίσι»






Το πρόγραμμα των επανεκδόσεων συμπληρώνει η κομεντί περιπέτειας και μυστηρίου, «Ραντεβού στο Παρίσι» (1963) του Στάνλεϊ Ντόνεν, με πρωταγωνιστές τους Ώντρεϊ Χέμπορν και Κάρι Γκραντ. Στην υπόθεση του έργου μια γυναίκα έρχεται αντιμέτωπη με το θάνατο του πλούσιου συζύγου της και με τις μυστικές δραστηριότητές του. Η ηρωίδα βρίσκεται μπροστά σε μια σειρά γεγονότων που αν φαινομενικά ασύνδετα, την οδηγούν στη λύση του μυστηρίου, με τη συνδρομή του έρωτα.

 Παίζουν οι Κάρι Γκραντ, Ώντρεϊ Χέμπορν, Γουόλτερ Ματάου και Τζορτζ Κένεντι.

Η ταινία προβάλλεται στους κινηματογράφους από τη Seven Films.

ΜΑΝΙΑ ΣΤΑΪΚΟΥ
naftemporiki

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου