Τετάρτη 19 Ιανουαρίου 2011
Τι γίνεται στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. & πώς πληρώνουν εκεί οι οδηγοί;
«∆εν πληρώνω διόδια γιατί αρνούµαι να προπληρώσω την κατασκευή ενός δρόµου.
Και επιπλέον, γιατί εγώ ο κάτοικος Αφιδνών να πληρώνω για την κατασκευή της Ιόνιας Οδού, όπου έχω πάει µόνο πέντε φορές στη ζωή µου και δεν ξέρω αν θα ξαναπάω;».
Ο Γιάννης Γερµανός,µέλος της Κίνησης Φορέων ΒΑΑττικής, εκφράζει την άποψη πολλών οδηγών που αρνούνται να πληρώσουν διόδια και
περνούν ανοίγοντας τις µπάρες. Και το ερώτηµα που τίθεται είναι: «Μόνοστην Ελλάδα υπάρχουν διόδια; Τι γίνεται στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. και πώς πληρώνουν εκεί οι οδηγοί;».
Σύµφωνα µε τον πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Βασίλη Χαλκιά, στην Ευρώπη των 27 δεν πληρώνουν διόδια στους αυτοκινητόδροµους οι οδηγοί των Ι.Χ. αυτοκινήτωνστη Γερµανία (µόνο τα φορτηγά πληρώνουν σε όλους τους αυτοκινητόδροµους), στο Λουξεµβούργο, στη Φινλανδία και την Κύπρο.
Στην Αυστρία και την Τσεχία προπληρώνουν µε ειδικό σήµα (βινιέτα).Επί της ουσίας η βινιέτα είναι µια προπληρωµένη άδεια (κοστίζει γύρω στα 30 ευρώτον χρόνο) που ο οδηγός κολλάει στο παρµπρίζ του αυτοκινήτου και µε αυτήν µπορεί να κυκλοφορεί ελεύθερα όλον τον χρόνο. υπάρχουν όµως και βινιέτες (που προορίζονται για τους τουρίστες) διάρκειας 1 εβδοµάδας ή 10 ηµερών.
∆ιόδια σε πόλεις
Στην Αγγλία, τη Σουηδία, τη Λετονία και τη Λιθουανία πληρώνουν µόνο σε σήραγγες και γέφυρες. Την ίδια ώρα, στο Λονδίνο οι οδηγοί πληρώνουν διόδια 10 λίρες για να µπουν στον δακτύλιο, ενώ στη Στοκχόλµη για να µπουν στην πόλη οι οδηγοί πληρώνουν 20 κορόνες.
∆ιόδια στουςαυτοκινητόδροµους εφαρµόζουν – εκτός απότην Ελλάδα – η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Ιρλανδία και η Πολωνία και µάλιστα σε όλες τις κατηγορίες των αυτοκινήτων.
Σύµφωνα µε πηγές που γνωρίζουν καλά το θέµα των διοδίων, στην πράξη η χρέωση σήµερα στους ελληνικούς αυτοκινητόδροµους είναι 6 λεπτά το χιλιόµετρο. Ολοι παραδέχονται ότι τα περί 4 λεπτών το χιλιόµετρο που κατά διαστήµατα ακούγονται δεν ισχύουν, αφού το ποσό αυτό αφορά τιµές του 2003 χωρίς τον ΦΠΑ.
Στις υπόλοιπες χώρες που υπάρχουν διόδια στους αυτοκινητόδροµους η χρέωση κατά µέσο όρο κυµαίνεται από 8 έως 12 λεπτά το χιλιόµετρο.
Τότε γιατί υπάρχουν τόσες αντιδράσεις στην Ελλάδα; «Γιατί στις υπόλοιπες χώρες οι οδηγοί δεν προπληρώνουν κατά κύριο λόγο τους δρόµους, αφού προϋπήρχε ένα καλό και ασφαλές οδικόδίκτυο», λένε οι ίδιεςπηγές. «Επίσης στην Ελλάδα υπάρχει πολύ µεγάλος κατακερµατισµός τού οδικού δικτύου (λειτουργούν και δραστηριοποιούνται 5 κοινοπραξίες), µε συνέπεια οι σταθµοί των διοδίων να είναι πολύ περισσότεροι από τις άλλες χώρες. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το κόστος για τους 5 αυτοκινητόδροµους είναι 7,75 δισεκατοµµύρια ευρώ και η συµµετοχή του ∆ηµοσίου είναι 2 δισ. ευρώ».
Ο χρήστης πληρώνει
«Το µοντέλο ανάπτυξης των υποδοµών µέσω της πληρωµής διοδίων στηρίζεται στην αρχή «ο χρήστης πληρώνει» σύµφωνα µε τη Λευκή Βίβλο των Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αποτελεί το σύστηµα χρηµατοδότησης πουχρησιµοποιείται πλέον στην Ευρώπη, σε σχέση µε τη γενική φορολογία που πλέον δεν είναι αρκετή να παράσχει νέους πόρους», λέει ο πρόεδροςτου Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.
tanea
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου