Υπό τον όρο της αποδέσμευσης αριθμού πρατηρίων που θα οδηγήσει το μερίδιο αγοράς του κοινού σχήματος το πολύ στο 55% στους νομούς Ιωαννίνων και Κεφαλληνίας και στις αγορές βενζίνης και πετρελαίου κίνησης, η αρμόδια υπηρεσία εισηγείται προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού την έγκριση της
εξαγοράς του εγχώριου δικτύου της Shell από τον όμιλο της Μότορ Όιλ, συμπληρώνοντας ότι δεν θεωρεί ότι θα υπάρξει εκμετάλλευση συλλογικής δεσπόζουσας θέσης σε σχέση και με τη συνεργασία EKO – BP.
Συγκεκριμένα, στην εισήγηση προς την Επιτροπή Ανταγωνισμού ζητείται η αποδέσμευση πρατηρίων στους νομούς Ιωαννίνων και Κεφαλληνίας από το κοινό σχήμα Avin – Shell, εγκρίνοντας την εξαγορά του εγχώριου δικτύου της πολυεθνικής από τον όμιλο της Μότορ Όιλ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτει το energeia gr. ζητείται να επιτραπεί να προχωρήσει η συγκέντρωση υπό τον όρο το κοινό σχήμα να απολέσει στους δύο νομούς που ισοδυναμούν σε μείωση όγκου και, άρα, σε αντίστοιχη μείωση του μεριδίου αγοράς του δικτύου λιανικής στις βενζίνες και στο πετρέλαιο κίνησης στο 55% με βάση τα διαθέσιμα για το τέλος του 2009 στοιχεία.
Η συγκεκριμένη απώλεια θα επιτευχθεί είτε με την καταγγελία συμβάσεων με πρατηριούχους είτε με την μη ανανέωσή τους.
Στην εισήγηση ζητείται, επίσης, από τις δύο εταιρείες να προσκομίσουν στην Επιτροπή Ανταγωνισμού κατάλογο και χάρτη με την τοποθεσία των πρατηρίων που θα αποδεσμεύουν καθώς και στοιχεία για την ετήσια κατανάλωσή τους, ενώ τίθεται ως πρόσθετος όρο αυτά τα πρατήρια να μην ανακτηθούν από το κοινό σχήμα στην διάρκεια μιας εξαετίας.
Επιπλέον δίνεται έμφαση σε 8 νομούς για την αγορά των βενζινών, σε 5 για το πετρέλαιο κίνησης και σε 6 για το πετρέλαιο θέρμανσης, για το ενδεχόμενο να δημιουργούνται συνθήκες δυοπωλίου και εκμετάλλευσης συλλογικής δεσπόζουσας θέσης από την στιγμή που έχει προηγηθεί η συνένωση των δικτύων της ΕΚΟ και της ΒΡ.
Η αρμόδια υπηρεσία στην εν λόγω εισήγηση αποφάνθηκε, ωστόσο, ότι, τελικά, μπορεί να αποτραπεί η εκμετάλλευση συλλογικής δεσπόζουσας θέσης, καθώς σε περίπτωση λ.χ. μειωμένης προσφοράς υπάρχει η δυνατότητα κάλυψης από όλες τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών.
Γίνεται δεκτό, επίσης, ότι είναι δυνατό να αναπτυχθεί ακόμη και “ενδοσηματικός” ανταγωνισμός, δηλαδή ανταγωνισμός πρατηρίων που ανήκουν στο ίδιο σχήμα. Επισημαίνεται, δε, ότι Shell και Avin αποτελούν εκ των πραγμάτων ένα νέο καθετοποιημένο πλήρως σχήμα το οποίο μπορεί να ασκήσει έντονη ανταγωνιστική πίεση σε ΕΚΟ-ΒΡ.
Προ της αποδέσμευσης πρατηρίων, ΕΚΟ και ΒΡ είχαν περίπου το 28% της αγοράς πετρελαιοειδών, ενώ περί το 22% ήταν το μερίδιο για τις Shell και Avin.
Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι η τελική απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναμένεται στις 22 Ιουνίου
Σωτήρη Χιωτάκη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου