Νέα δεδομένα στο χώρο των ηλεκτρονικών μέσων δημιουργούνται μετά την απόφαση της κυβέρνησης να διαχωρίσει τον πάροχο περιεχομένου από τον πάροχο δικτύου στο ψηφιακό περιβάλλον εκπομπών, κίνηση η οποία ανατρέπει ισορροπίες ετών και εισάγει νέους «παίκτες» στο ραδιοτηλεοπτικό περιβάλλον.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο
αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Τηλέμαχος Χυτήρης, πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να προχωρήσει στο διαχωρισμό των δύο υπηρεσιών, πράγμα που ουσιαστικά εισάγει στη ραδιοτηλεοπτική αγορά ως ισχυρό μάλιστα επιχειρηματικό πόλο με εκτεταμένες δραστηριότητες -λιγότερο έως καθόλου προβεβλημένες στον τηλεθεατή- τον πάροχο υπηρεσιών δικτύου.
αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Τηλέμαχος Χυτήρης, πριν από λίγες ημέρες, η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να προχωρήσει στο διαχωρισμό των δύο υπηρεσιών, πράγμα που ουσιαστικά εισάγει στη ραδιοτηλεοπτική αγορά ως ισχυρό μάλιστα επιχειρηματικό πόλο με εκτεταμένες δραστηριότητες -λιγότερο έως καθόλου προβεβλημένες στον τηλεθεατή- τον πάροχο υπηρεσιών δικτύου.
Για την προοπτική αυτή είχε ήδη μιλήσει από την περασμένη εβδομάδα σε συνέντευξή του στη «Ν» ο υφυπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Σπύρος Βούγιας, αναφέροντας ότι «η απόδοση συχνοτήτων στον πάροχο δικτύου θα γίνεται από τηνΕΕΤΤ με διαγωνιστικές διαδικασίες ανάλογες με εκείνες που ακολουθούνται για την απόδοση άλλων ζωνών φάσματος, με ιδιαίτερη όμως μέριμνα ώστε να μη διαταραχθεί η υπάρχουσα κατάσταση της αγοράς».
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η ανάθεση αυτή θα γίνεται κατά πάσα πιθανότητα με πλειοδοτική διαδικασία κατά τρόπο ανάλογο με εκείνο που αποδίδονται οι συχνότητες για χρήση από την κινητή τηλεφωνία.
Επισημαίνεται, πάντως, ότι στόχος της κυβέρνησης σε ό,τι αφορά τη ραδιοτηλεόραση και ειδικότερα τις μεταδόσεις που την αφορούν είναι να μην υπάρξουν μεγάλες αλλαγές, στο μέτρο του δυνατού βεβαίως και όσο αυτό μπορεί να είναι εφικτό στο νέο ψηφιακό περιβάλλον.
Σε κάθε περίπτωση πάντως είναι σαφές ότι η ραδιοτηλεοπτική δραστηριότητα μπαίνει σε νέα βάση και μέσα στα επόμενα 5 χρόνια εξαιτίας αυτής της αλλαγής θα αλλάξουν πολλά.
Στο ψηφιακό περιβάλλον
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα ισχύοντα στο αναλογικό περιβάλλον, ο πάροχος περιεχομένου ήταν και πάροχος υπηρεσιών δικτύου, πράγμα που διασφάλιζε την πορεία του περιεχομένου από την παραγωγή στον τηλεθεατή χωρίς ενδιάμεσους.
Σε κάθε ραδιοτηλεοπτικό σταθμό δινόταν από μια συχνότητα, ουσιαστικά μέσω της διαγωνιστικής διαδικασίας αδειοδότησης, για τη χρήση της οποίας ο δικαιούχος κατέβαλε ετήσιο αντίτιμο το οποίο προσδιόριζε ο νόμος.
Στην περίπτωση των τηλεοπτικών σταθμών εθνικής εμβέλειας για παράδειγμα το ποσό αυτό ανέρχεται στο 2% επί των ακαθάριστων εσόδων της επιχείρησης.
Στο νέο περιβάλλον η συχνότητα (συχνότητες) θα δίνεται ουσιαστικά στον πάροχο υπηρεσιών δικτύου, με πλειοδοτική διαδικασία, σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο οποίος στη συνέχεια θα την παραχωρεί στον πάροχο του περιεχομένου, εισπράττοντας αντίτιμο βάσει εμπορικής συμφωνίας.
Οι εξελίξεις
Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί το τέλος μιας εποχής -της απόλυτης κυριαρχίας των ηλεκτρονικών ΜΜΕ- αφού η ανεξαρτησία της παροχής του περιεχομένου, όπως αυτή προέκυπτε μέσα από την καθετοποίηση της υπηρεσίας (από τον πάροχο μέχρι τον τελικό καταναλωτή-τηλεθεατή) ουσιαστικά παύει να υφίσταται.
Η διαδικασία αδειοδότησης για τους παρόχους περιεχομένου θα συνεχίσει να υφίσταται και να πραγματοποιείται από το ΕΣΡ ωστόσο είναι σαφές ότι αυτή η αλλαγή υποβαθμίζει το ρόλο των broadcasters, ενώ αντίθετα εισάγει στη διαδικασία, έναν άλλον επιχειρηματικό κλάδο, με διευρυμένες «αρμοδιότητες», αυτόν του παρόχου υπηρεσιών δικτύου.
Ο πάροχος υπηρεσιών δικτύου είναι περισσότερο «ισχυρός» από τον πάροχο περιεχομένου, γιατί η εκπομπή οποιουδήποτε καναλιού πλέον εξαρτάται από την ύπαρξη ή μη συμφωνίας με τον εκάστοτε πάροχο υπηρεσιών δικτύου. Μπορεί για τα μεγάλα κανάλια αυτό να φαίνεται υπερβολικό, για τα μικρά (περιφερειακά και τοπικά) ωστόσο ενδέχεται να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα για την ύπαρξή τους.
Οι προοπτικές
Οι τηλεοπτικοί σταθμοί εθνικής εμβέλειας έχουν ήδη κινηθεί γρήγορα, προβλέποντας τις επερχόμενες αλλαγές. Για το λόγο αυτό -μεταξύ άλλων βέβαια- δημιούργησαν την Digea, το δικό τους πάροχο υπηρεσιών δικτύου για την ψηφιακή τηλεόραση.
Με το διαχωρισμό ωστόσο του παρόχου δικτύου, από τον πάροχο περιεχομένου, το πιθανότερο είναι ότι οι δραστηριότητες της Digea θα παραμείνουν κατά βάση ως έχουν, αφού περιορίζονται οι δυνατότητες μετεξέλιξης τους σε κάτι ευρύτερο.
Αντίθετα νέες προοπτικές δημιουργούνται για άλλους επιχειρηματικούς τομείς, όπως, για παράδειγμα, για τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας.
ΣΤΕΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ - naftemporiki
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου